Sikhi and Intellect

SIKHI AND INTELLECT

AKLEE SAHIB SAEVEEAI AKALEE PAEEAI MAAN

Sometimes we Sikhs find Gurbani so hard to grasp, all because literal translations as displayed on the screens in Gurdwaras do not give us the proper meaning. This is because the majority of available translations of Sri Guru Granth Sahib ji are faulty due to an excessive reliance on Vedic definitions.

The most common English translation available on the net by Sant Singh MD is very Vedic. Unfortunately it has become the basis for most other English translations as well. The Gurbani Explorer that we see in our gurdwara screens is derived mostly from Sant Singh and is thus Vedic in its literal and mythological translations of Sikh spiritual concepts and thereby confusing to most of us.

Continue reading “Sikhi and Intellect”

GURSHABAD VICHAAR IS THE TRUE SEWA FOR A SIKH

GURSHABAD VICHAAR IS THE TRUE SEWA FOR A SIKH

Sewa is one of the unique concepts in Gurmatt (Guru’s teaching) that people get confused about as it is the same word but the Gurmatt concept is entirely different from the already-established Vedic and other religious systems that were already thousands of years old in India when Guru Nanak Sahib ji came to spread his Gurmat Gyan (Guru’s wisdom).

Most of us have been very cleverly indoctrinated by the Nirmalas, Udasis, some ‘dehdharee’ (self appointed) Gurus and now even from various derawaddees (sects). Remember those sakhis (stories) about Bhai Lehna ji building walls in the rain, and eating dead bodies ; and how Bhai Amardass ji spent 23 years walking backwards 30 miles in pitch darkness to fetch water from the River Beas for Guru Angad Sahib ji to bathe in, that too after washing utensils in the langgar till midnight!‬‬

Continue reading “GURSHABAD VICHAAR IS THE TRUE SEWA FOR A SIKH”

LOVE REDEFINED – BHAGAT AND HIS BHAGTI

LOVE REDEFINED – BHAGAT AND HIS BHAGTI

The word Bhagat has its origins in two words.

  • Bhao which means love.
  • Angket which means imbued or contained within. 

The word Bhagat therefore is the outcome of the combination of the two words together, Bhao and Angket. Hence the meaning is ‘someone imbued with full love.’ 

And the word Bhagti is derived from Bhakta meaning ‘to serve, honour, revere, love and adore.’ In Sikhism love is given the highest priority in Gurbani. Spiritual love is the way to the One and Only God.

(SGGS 534 Rag Devgandharee M 5)

ਰਾਜੁ ਨ ਚਾਹਉ ਮੁਕਤਿ ਨ ਚਾਹਉ ਮਨਿ ਪ੍ਰੀਤਿ ਚਰਨ ਕਮਲਾਰੇ ॥

Raaj N Chaaho Mukath N Chaaho Man Preeth Charan Kamalaarae ||

I do not seek power, and I do not seek liberation. My mind is in love with Your Lotus Feet.

Preet is Love. Guru Arjun Sahib ji is saying ‘I will forsake a kingdom

and I will even forsake  salvation. I only desire pure love derived from full submission to the message.’ Charan kamlarey refers to the message within the shabad. 

Salvation is the highest desire of all religions. But love is the highest order of Gurbani spirituality and the highest of the seeker’s emotions too. Love subsumes all other.  When love exists, the existence or absence of all else in spirituality becomes immaterial.

 

Continue reading “LOVE REDEFINED – BHAGAT AND HIS BHAGTI”

PAAP AND PUNN CONCEPTS AS IN GURMATT

PAPP AND PUNN CONCEPT IN GURMATT IS DIAMETRICALLY OPPOSITE AS IN ACCEPTED TRADITIONAL RELIGIONS – GURMATT DOESNT ACCEPT PAAP OR PUNN AS VALID…KARMEEE AAAPOH AAPPNNEE – CREATOR SUPPLIES BOTH SEEDS – PAAP/PUNN..ITS UP TO US TO SOW

 

ਪਾਪ ਪੁੰਨ ਦੋਵੇ ਨਜਦੀਕੀ ਪਰ ਵਿਰੋਧੀ ਭਾਵ ਰੱਖਣ ਵਾਲੇ ਪਦ ਹਨ॥
ਆਉ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੀ ਰੌਸ਼ਨੀ ਵਿਚ ਪਾਪ ਪੁੰਨ ਨੂੰ ਸਮਝਣ ਦੀ ਕੋਸਿਸ ਕਰਦੇ ਹਾਂ॥ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਬਾਣੀ ਸੁਖਮਨੀ ਵਿਚ ਆਖਦੇ ਹਨ…
ਜਬ ਅਕਾਰੁ ਇਹੁ ਕਛੁ ਨ ਦ੍ਰਿਸਟੇਤਾ ॥
ਪਾਪ ਪੁੰਨ ਤਬ ਕਹ ਤੇ ਹੋਤਾ ॥
ਇਥੋਂ ਇਕ ਗੱਲ ਭਲੀ ਭਾਂਤ ਸਮਝ ਆ ਜਾਂਦੀ ਹੈ ਕੇ ਪਾਪ ਪੁੰਨ ਸਾਹਿਬ ਦੇ ਪਸਾਰੇ ਦਾ ਇਕ ਹਿੱਸਾ ਹੈ॥
ਗੁਰਬਾਣੀ ਇਸ ਗੱਲ ਨੂੰ ਪ੍ਰਮਾਣਤਾ ਦਿੰਦੀ ਹੋਈ ਆਖਦੀ ਹੈ॥
ਬਿਖੁ ਅੰਮ੍ਰਿਤੁ ਕਰਤਾਰਿ ਉਪਾਏ ॥
ਸੰਸਾਰ ਬਿਰਖ ਕਉ ਦੁਇ ਫਲ ਲਾਏ ॥

Continue reading “PAAP AND PUNN CONCEPTS AS IN GURMATT”

LOSE YOURSELF AND GAIN HONOUR?

LOSE YOURSELF AND GAIN HONOUR?

 

(Aap Gavaae Saevaa Karae Thaa Kichh Paaeae Maan)

 

The beauty of Guru ji is the knife’s edge on which we walk when we attempt to interpret gurbani.  It is all in your frame of viewing, how you see the world. This is why Professor Sahib Singh named his translation workof Sri Guru Granth Sahib ji as Darpan (Mirror).

Continue reading “LOSE YOURSELF AND GAIN HONOUR?”

Genuine Satikaar of SGGS..is to Read,Understand,Follow, IMBIBE in Daily Life to Transform it towards Gurmatt

 

For Past Few Years, a few self created groups have been carrying on campaigns to remove SGGS from Sikh homes and other premises under pretext of Satikaar/Maryada etc.

ਪਿਛਲੇ ਕੁਝ ਸਾਲਾਂ ਤੋਂ ਕੁਝ ਲੋਕਾਂ ਵੱਲੋਂ ਅਖੌਤੀ ‘ ਸਤਿਕਾਰ ਕਮੇਟੀ ’ ਦੇ ਨਾਂ ਹੇਠ, ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਦੇ ਅਦਬ ਦੇ ਨਾਂ ‘ਤੇ, ਸਿੱਖਾਂ ਦੇ ਘਰਾਂ ਵਿਚੋਂ, ਅਖੌਤੀ ਮਰਿਆਦਾ ਨਾ ਨਿਭਾਏ ਜਾਣ ਦੇ ਬਹਾਨੇ ਨਾਲ, ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਦੇ ਸਰੂਪ/ਬੀੜਾਂ ਚੁਕੀਆਂ ਜਾ ਰਹੀਆਂ ਹਨ ਜਾਂ ਉਨ੍ਹਾਂ ਨੂੰ ਬੇਇੱਜ਼ਤ ਤੇ ਤੰਗ ਕੀਤਾ ਜਾ ਰਿਹਾ ਹੈ। ਇਹ ਧੱਕੇਸ਼ਾਹੀ ਬੁਰਛਾਗਰਦੀ ਦੀ ਹੱਦ ਤਕ ਜਾ ਪੁੱਜੀ ਹੈ। ਸ਼ੱਕ ਕੀਤਾ ਜਾ ਰਿਹਾ ਹੈ ਕਿ ਇਸ ਦੇ ਪਿੱਛੇ ਇਹ ਸਾਜ਼ਿਸ਼ ਹੈ ਕਿ ਸਿੱਖ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਤੋਂ ਦੂਰ ਹੁੰਦੇ ਜਾਣ। 
ਚਾਹੀਦਾ ਤਾਂ ਇਹ ਹੈ ਕਿ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਦਾ ਸਰੂਪ ਹਰ ਇਕ ਸਿੱਖ ਦੇ ਘਰ ਵਿਚ ਹੋਵੇ। ਭਾਵੇਂ ਉਹ ਕਿਸੇ ਵੀ ਸਾਈਜ਼ ਦਾ ਹੋਵੇ।ਜਾਂ ਉਸ ਦਾ ਕਿਸੇ ਮੁਨਾਸਿਬ ਜਗਹ ‘ਤੇ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਕੀਤਾ ਜਾਵੇ ਜਾਂ ਫਿਰ ਉਸ ਨੂੰ ਅਦਬ ਨਾਲ ਅਲਮਾਰੀ ਵਿਚ ਰੱਖਿਆ ਹੋਵੇ ਅਤੇ ਜਦੋਂ ਵੀ ਆਸਾਨੀ ਹੋਵੇ ਉਸ ਦਾ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਅਤੇ ਪਾਠ ਕੀਤਾ ਜਾ ਸਕੇ।

Continue reading “Genuine Satikaar of SGGS..is to Read,Understand,Follow, IMBIBE in Daily Life to Transform it towards Gurmatt”

Gurbani is Universal

 

 

Is SGGS anti-Brahmin ?  NO WAY…

 

ਗੁਰਮਤਿ ਦਾ ਪ੍ਰਚਾਰ ਕਰਦੇ ਅਕਸਰ ਬ੍ਰਹਮਣ ਪੱਦ ਦੀ ਵਰਤੋਂ ਆਮ ਸੁਣਨ ਨੂੰ ਮਿਲਦੀ ਹੈ,ਸੁਣ ਕੇ ਇੱਦਾ ਲੱਗਦਾ ਹੈ ਕੇ ਜਿਵੇ ਅਸੀਂ ਬ੍ਰਹਮਣ ਦੇ ਵਿਰੋਧੀ ਹੋਈਏ ਪਰ ਅਸਲ ਵਿਚ ਗੁਰਮਤਿ ਬ੍ਰਹਮ-ਵਾਦ ਦਾ ਵਿਰੋਧ ਕਰਦੀ ਹੈ॥

 

Continue reading “Gurbani is Universal”

SYMBOLS AND FAITH

SYMBOLS AND FAITH

Sikhs have a symbolic dress of Panj Kakaars (5 articles) that are mandatory for every person who partakes of the Khandey Da Pahul (Sikh Baptism Ceremony). The five articles are kanga (comb), kara (bangle), kes (unshorn hair), kachhera (long underwear) and kirpan (sword). These 5 Ks are part of the Sikh rehat (disciplinary code).

What do these ‘5 Ks’ represent?

The significance of the kakaars is present in

  • together as a whole in the five articles
  • each individual article of faith

And these implications have external and internal elements to them, too.

The 5 Ks represent the external face of Sikhi as a whole. When the shabad /messages of Gurbani are understood, believed and applied in daily life, they represent the face of Sikhi within.  Hence a practical shabad-based daily life of Sikhi is more valuable than the mere adornment of the 5 Ks without the shabad within. 

Individually, each kakaar has an external and internal element as well.  

Adorning a kirpan is the external face of a Sikh character.  But the kirpan has an internal element (within) as well that comes from the Shabad. The inner value of Sikhi within us as epitomized by the kirpan is fearlessness, a desire for justice, a need to protect the downtrodden and the cutting down of the 5 vices. 

Merely adorning a kirpan externally (the longer the better?) but with none of the inner values that are represented by the kirpan becomes both futile and pretentious.  The outcome of mere external rehat (kirpan in this case) results for instance in Sikhs – instead of using the kirpan to protect the weak – using it on each other! 

Going by the messages of our gurus in the Sri Guru Granth Sahib ji – it cannot be true that any of our Gurus would have said that  Sikhi within is unimportant.

Continue reading “SYMBOLS AND FAITH”

RECITATION AND SINGING OF GURBANI

RECITATION AND SINGING OF GURBANI

AAEYO PARAN SUNAN KAO BANI

All sacred hymns in the Sri Guru Granth Sahib ji are termed as Gurbani.

They are laid out in accordance with Guru Nanak’s description of Shabad (Word) as Guru.

(SGGS 943 Rag Ramkalee M : 1 Sidh Gosht)

ਸਬਦੁ ਗੁਰੂ ਸੁਰਤਿ ਧੁਨਿ ਚੇਲਾ ॥

Sabadh Guroo Surath Dhhun Chaelaa ||

The Shabad is the Guru, upon whom I lovingly focus my consciousness;

 

Continue reading “RECITATION AND SINGING OF GURBANI”

WHO IS A TRUE SIKH?

WHO IS A TRUE SIKH?

The Living Sikh has Faith in a Living Guru

Sri Guru Granth Sahib ji is the shabad and Sikhs are supposed to ‘be’ the shabad. As we are alive, by practising the shabad and applying it in our lives, we make the shabad too, alive like us. Hence Sri Guru Granth Sahib is a living guru only if it is alive inside us.

A living guru means a guru who is meant to be ‘lived’ in ourselves.  It means we take on the Guru-ordained spiritual life. It means the Guru lives in us through our practices and cultures. 

In gurmat (teachings of the guru) ‘shardha’ is called ‘gyaan adharat sharda’ meaning ‘enlightened faith.’  For a Sikh to develop sharda (belief or faith) in anything, he must first acquire sufficient knowledge about matters that are relevant to the issue. 

Bhagat Kabir ji says, “I now know. And now that I know I believe.”

So first comes the knowing, then the believing.

(SGGS 655 Raag Sorath Bhagat Kabir)

ਕਹਿ ਕਬੀਰ ਅਬ ਜਾਨਿਆ ॥

Kehi Kabeer Ab Jaaniaa ||

Says Kabeer, now I know Him;

ਜਬ ਜਾਨਿਆ ਤਉ ਮਨੁ ਮਾਨਿਆ ॥

Jab Jaaniaa Tho Man Maaniaa ||

Since I know Him, my mind is pleased and appeased.

Continue reading “WHO IS A TRUE SIKH?”

HOW AND WHO VALIDATES GURBANI

HOW AND WHO VALIDATES GURBANI

JARNAIL SINGH GYANI-ARSHI

 

One of the controversies raging like a sandstorm these days is..”Gurbani” of the Tenth Nanak – Guru Gobind Singh Ji.  The Panth Parvannit Sikh Rehat Maryada, arrived at a decade long worldwide discussion and debate has concluded that the Title of GURBANI can only be applied to the SGGS and its CONTENTS and that any others be called Rachnnah.  This upsets many Sikhs who argue whay cant these be called “gurbani” as well becasue claims exist that they are by Guru Gobind Singh ji.

 

Continue reading “HOW AND WHO VALIDATES GURBANI”

The MGC EGM – A Look at the Winners and Losers.

The MGC EGM – A Look at the Winners and Losers.

By Karminder Singh Dhillon, PhD.

The Winners

  1. Sri Guru Granth Sahib SGGS) and The Sikh Rehat Maryada (SRM). Clearly the SSGGS and SRM are the foremost winners. The EGM vote gives the MGC an overwhelming mandate to continue its bold stand in defending the SOLE supremacy of the SGGS as our ONE and ONLY Guru worthy of Parkash in our Gurdwaras.

Continue reading “The MGC EGM – A Look at the Winners and Losers.”

Next Step – What is our Mission ? Tatt Gurmatt Parvaar

WHATS OUR MISSION ਸਾਡਾ ਮਿਸ਼ਨ ਕੀ ਹੋਵੇ ?

ਇਕ ਫਿਰਕੇ ਦਾ ਸਤਹੀ ਸੁਧਾਰ ਜਾਂ ਗੁਰਮਤਿ ਇਨਕਲਾਬ ਦੀ ਪੁਨਰ-ਸੁਰਜੀਤੀ

ਗੁਰਮਤਿ ਇਨਕਲਾਬ ਦੇ ਲਾਸਾਣੀ ਸਫਰ ਤੋਂ ਸ਼ੁਰੂ ਹੋ ਕੇ ਇਕ ਸੌੜੇ ਫਿਰਕੇ ਦਾ ਰੂਪ ਧਾਰਨ ਕਰ ਚੁੱਕੇ ‘ਸਿੱਖ ਸਮਾਜ’ ਵਿਚ ਅਨੇਕਾਂ ਧੜੇ ਪੈਦਾ ਹੋ ਚੁੱਕੇ ਹਨ। ਇਨ੍ਹਾਂ ਧੜਿਆਂ ਨੂੰ ਮੁੱਖ ਰੂਪ ਵਿਚ ਦੋ ਹਿੱਸਿਆਂ ਵਿਚ ਵੰਡਿਆ ਜਾ ਸਕਦਾ ਹੈ। ਇਕ ਤਬਕਾ ਸੰਪਰਦਾਈ ਹੈ, ਜੋ ਕਿਸੇ ਵੀ ਤਰਾਂ ਪ੍ਰਚਲਿਤ ਮਾਨਤਾਵਾਂ ਨੂੰ ਪੁਰਾਤਨ ਮਰਿਯਾਦਾ ਦੇ ਨਾਮ ਦੇ ਕੇ ਅੱਖਾਂ ਮੁੰਦ ਕੇ ਪ੍ਰੌੜਤਾ ਕਰਨ ਨੂੰ ਸਹੀ ਮੰਨਦਾ ਹੈ। ਦੂਜਾ ਤਬਕਾ ਪ੍ਰਚਲਿਤ ਮਾਨਤਾਵਾਂ ਨੂੰ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੀ ਕਸਵੱਟੀ ਤੇ ਪਰਖ ਕੇ ਸਹੀ/ਗਲਤ ਦਾ ਫੈਸਲਾ ਕਰਨ ਦਾ ਹੋਕਾ ਦਿੰਦਾ ਹੈ। ਇਨ੍ਹਾਂ ਤਬਕਿਆਂ ਵਿਚ ਹਮੇਸ਼ਾਂ ਹੀ ਇੱਟ-ਖੜੱਕਾ ਲਗਿਆ ਰਹਿੰਦਾ ਹੈ। ਕਈਂ ਵਾਰ ਗੱਲ ਸਮਰਥਕਾਂ ਦੀ ਬਦ-ਜ਼ੁਬਾਨੀ ਅਤੇ ਗਾਲੀਂ-ਗਲੋਚ ਤੋਂ ਅੱਗੇ ਜਾ ਕੇ ਇਕ ਦੁਜੇ ਦੀਆਂ ਪੱਗਾਂ ਲਾਹੁਣ ਜਾਂ ਜਾਨੀ ਹਮਲਿਆਂ ਤੱਕ ਵੀ ਚਲੀ ਜਾਂਦੀ ਹੈ। ਪ੍ਰਚਾਰਕ ਪੰਥਪ੍ਰੀਤ ਸਿੰਘ ਜੀ ਤੇ ਹੋਇਆ ਹਮਲਾ ਇਸ ਦੀ ਤਾਜ਼ਾ ਮਿਸਾਲ ਹੈ। ਦੋਨਾਂ ਹੀ ਧਿਰਾਂ ਆਪਣੇ ਆਪ ਨੂੰ ਗੁਰਮਤਿ ਪੱਖੀ ਹੋਣ ਦਾ ਦਾਅਵਾ ਅਤੇ ਦੁਜੇ ਨੂੰ ਆਰ ਐਸ ਐਸ ਦੇ ਏਜੰਟ ਹੋਣ ਦਾ ਇਲਜ਼ਾਮ ਲਾਉਂਦੀਆਂ ਹਨ। ਸੋਸ਼ਲ ਮੀਡੀਆ ਤੇ ਇਨ੍ਹਾਂ ਦੋਹਾਂ ਧਿਰਾਂ ਦੇ ਸਮਰਥਕਾਂ ਦੀਆਂ ਪੋਸਟਾਂ ਦੀ ਸ਼ਬਦਾਵਲੀ ਦੇਖ ਕੇ ਇਹ ਸਪਸ਼ਟ ਹੋ ਜਾਂਦਾ ਹੈ ਕਿ ਗੁਰਮਤਿ ਵਿਹਾਰ ਦੋਹਾਂ ਧਿਰਾਂ ਵਿਚੋਂ ਹੀ ਨਦਾਰਦ ਹੈ। ਇਕ ਪਾਸੇ ਬੇਵਕੂਫ ਸੱਜਣ ਪੰਥਪ੍ਰੀਤ ਸਿੰਘ ਨੂੰ ‘ਗੰਦ ਪ੍ਰੀਤ’ ਆਦਿ ਲਿਖ ਕੇ ਨਫਰਤ ਝਾੜ ਰਹੇ ਹਨ ਤਾਂ ਦੁਜੇ ਪਾਸੇ ਆਪਣੇ ਆਪ ਨੂੰ ਜਾਗਰੂਕ ਕਹਾਉਣ ਵਾਲੇ ਸੱਜਣ ਗੁਰਪ੍ਰੀਤ ਸਿੰਘ ਕੈਲੋਫੋਰਨੀਆਂ ਨੂੰ ‘ਕਾਲੂ ਕਾਲੇਫੁਰਨੇ’ ਕਹਿ ਕੇ ਪੇਸ਼ ਕੀਤਾ ਜਾ ਰਿਹਾ ਹੈ। ਇਨ੍ਹਾਂ ਦੋਹਾਂ ਧਿਰਾਂ ਦੀ ਤੂੰ-ਤੂੰ, ਮੈਂ-ਮੈਂ ਦੇਖ ਕੇ ਇਹ ਵਾਕ ਚੇਤੇ ਆਉਂਦਾ ਹੈ ‘ਸਚ ਕਿਨਾਰੇ ਰਹਿ ਗਇਆ ਖਹਿ ਮਰਦੇ ਬਾਹਮਣ ਮਉਲਾਣੇ॥’

 

Continue reading “Next Step – What is our Mission ? Tatt Gurmatt Parvaar”

THE GURU ACCEPTED WAY OF AUTHENTICATING AND CERTIFYING GURBANI, NANAK JYOT AND SUCCESSOR TO NANAK GURGADEE

The GURU Kaal Acceptance Formality – How Gurbani is authenticated and the Nanak Jyot successor is appointed – so that IMPOSTERS and Kachi Banee can be identified and removed.
 

Continue reading “THE GURU ACCEPTED WAY OF AUTHENTICATING AND CERTIFYING GURBANI, NANAK JYOT AND SUCCESSOR TO NANAK GURGADEE”

IS JUP CHANTING? WHAT DOES THE GURU INSTRUCT US ?

IS JUP CHANTING?

How often is the sangat reminded in our Gurdwara talks by ragis, gianis and parcharaks to ‘Naam japo’ and then led to recite ‘Waheguru’ umpteen times in as many differing tunes? Are we aware that, in fact, Gurbani has rejected chanting as futile and a waste of spiritual energy?

Let us take a look at this verse that is often quoted to support chanting.

(SGGS 563 Wadhans M: 5)

ਕਰਿ ਕਿਰਪਾ ਤੇਰੇ ਗੁਣ ਗਾਵਾ ॥ ਨਾਨਕ ਨਾਮੁ ਜਪਤ ਸੁਖੁ ਪਾਵਾ ॥੪॥੫॥

Kar Kirapaa Thaerae Gun Gaavaa ||

Naanak Naam Japath Sukh Paavaa ||4||5||

The online translation is given as :

“Show mercy unto me, that I may sing Your Glorious Praises. O Nanak, chanting the Naam, the Name of the Lord, I obtain peace.”

Our biggest tragedy is to translate Naam as “name”. Gurbani says God cannot have a proper name. All of God’s “names” are his Gunn/virtues. 

The second biggest tragedy of Sikhi has been to translate Jup as “chanting.” 

Continue reading “IS JUP CHANTING? WHAT DOES THE GURU INSTRUCT US ?”